• RestoraTÜRK

  • "Mimari, insan ile varlık arasındaki ilişkiyi düzenleyen disiplindir."

  • RestoraTÜRK

  • RestoraTÜRK

Copyright 2017 - Custom text here

Ayasofya’nın Melek Yüzünü Dünya Konuşacak

Ayasofya’da gün yüzüne çıkarılan kanatlı melek figürünün mozaik yüzünün açılması, mimarlık ve sanat tarihi camiasında heyecan yarattı.

Dünyayı İlgilendirir

Prof. Gülru Necipoğlu (Harvard Üniversitesi)

Böylesine tarihi bir değerin bulunarak ortaya çıkarılmış olması takdir edilmesi gereken bir durumdur. Dünya kamuoyunun ilgisini çekecek ölçüde bir çalışmadır. Konuya bir insanlık mirasının günümüze sunulması olarak bakılmalıdır.

Osmanlı Korudu!

Hayri Fehmi Yılmaz (Sanat Tarihçisi)

Osmanlı’nın İstanbul’u fethiyle birlikte bütün mozaiklerin kapatıldığı bilgisi doğru değildir. 18’inci yüzyılda III. Ahmet dönemine kadar birçok mozaiğin açık olduğu bilinmektedir. Osmanlı’nın mozaiklerin kapatılması veya tahrip edilmesi gibi bir tutumu hiçbir zaman olmamıştır. Aksine korunmalarına çalışılmıştır.

Bina çok eski bir yapı olduğu için yaşadığı deprem gibi doğal etkiler mozaiklerinin önemli bir kısmının dökülmesine ve yok olmasına sebep olmuştur. Çok önemli bir mozaiktir. Yapıldığı pandantifin büyüklüğü göze alındığında dünyadaki en büyük kerubim olduğunu da söyleyebiliriz. Ayasofya’da üzeri kapalı daha birçok mozaik olduğu bilinmektedir.


Kanatlı figür denmeli

Dr. Feridun Özgümüş (Ayasofya Bilim Kurulu Üyesi)

Yüzleri kareye yakın bir şekilde dört köşeli olarak resmedilen bu figürlere aslında melek değil de ‘kanatlı figür’ denmesi daha doğru. Dikkatli bakıldığında 6’dan daha fazla kanatları olduğu da görülüyor. Kerubimler, koruyucu melekler olarak biliniyorlar. Hıristiyan inancındaki tüm mezheplerde İsa, Mesih olarak kabul edildiğinden dünyaya geleceği ve insanları yargılayacağı kabul ediliyor. Kerubimler, İsa’nın tahtının koruyucuları. Yüzlerinin çatık olmasının sebebi de bu.

Kaynak Hürriyet

f t g m